Celem wdrażanych procedur jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników oraz
klientów studia
- minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników oraz
klientów i innych osób z zewnątrz,
- ograniczenie liczby kontaktów na terenie studia
artystycznego,
- kompleksowe działanie dostosowane do etapu
zaawansowania stanu epidemicznego.
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników /trenerów
artystycznych
- Zapewnienie bezpieczeństwa klientom,
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia
zakażenia u pracownika/trenera artystycznego
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia
zakażenia u klienta.
Procedury zapobiegawcze: zapewnienie bezpieczeństwa
pracowników/trenerów artystycznych
Pracownicy/trenerzy powinni zostać poinstruowani, że w
przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy,
powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ w celu
uzyskania teleporady medycznej; oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się
stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni
koronawirusem
Należy podzielić realizowane przez pracowników obiektu
zadania tak, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w
siedzibie – mogła być jak najdłużej realizowana zdalnie.
Red Line Studio Treningu Artystycznego jest
zobowiązane zapewnić:
- osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy
zatrudnienia, maseczki lub przyłbice ochronne oraz rękawiczki jednorazowe
lub środki do dezynfekcji rąk,
- możliwość zachowania odległości między
pracownikami, co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe (wówczas
należy stosować środki ochrony osobistej).
- Należy zorganizować pracę z uwzględnieniem systemu
zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu
ryzyka epidemicznego.
- Zaleca się ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań
i narad wewnętrznych, spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych
oknach, z zachowaniem odległości pomiędzy pracownikami minimum 1,5 m;
preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
- Zaleca się ograniczenie korzystania przez pracowników
z przestrzeni wspólnych, w tym:
- wprowadzenie
różnych godzin przerw,
- zmniejszenie
liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np.
przez rozłożenie przerw na posiłki).
- Szczególną troską należy objąć pracowników z grup
bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażować w
bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60. r.ż. oraz przewlekle chorych.
Wytyczne dla pracowników:
- przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy
obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem,
nosić
osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania
obowiązków; jeśli to niemożliwe (ćwiczenia w trakcie prób) – maksymalnie
zwiększyć odległość pomiędzy osobami (minimum 2 metry),
- zachować bezpieczną odległość od klientów i
współpracowników poza stanowiskiem pracy (na stanowisku pracy 1,5 m, poza
rekomendowane są minimum 2 m),
- regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem,
zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone
dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%),
- podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem
lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i
umyć ręce,
- starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza
ust, nosa i oczu,
- używać jedynie swoich przyborów i akcesoriów (jak
ręcznik, butelka z wodą),
- dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były
czyste i higieniczne, przed, w trakcie i po zakończonym dniu pracy. Należy
pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak np. uchwyty, poręcze, ławki,
drążki, ale też włączniki świateł czy urządzeń. Regularnie (kilka razy w ciągu
dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci;
- unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji
publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu
rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk –
ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (jeśli dłonie nie są w sposób
widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:
- przed i po pracy z klientem,
- po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp,
- przed dotykaniem ust, nosa, czy oczu,
- po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych,
np. w przypadku kasłania, kichania,
- przed i po skorzystaniu z toalety,
- przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
- przed i po posiłku, spożywaniu napojów.
- Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk.
Zapewnienie bezpieczeństwa klientom
Zaleca się:
- poinformowanie bądź zapoznanie (mailem, na miejscu) z
nowym regulaminem o bezpiecznym korzystaniu klienta z Red Line Studia
Artystycznego oraz sprzętu wykorzystywanych podczas prób i warsztatów.
- umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie uczestniczących
w warsztatach i próbach w Red Line Studiu Artystycznym przy wejściu Sali.
- udostępnienie informacji dla osób z grup wysokiego
ryzyka (osoby w wieku powyżej 60 r. ż. lub cierpiące na choroby przewlekłe, w
tym otyłość), o rozważeniu decyzji o korzystaniu z ćwiczeń w godzinach najmniej
popularnych, bez obecności innych osób, albo zaniechaniu korzystania ze studia
artystycznego do czasu ustania zagrożenia epidemicznego;
- umieszczenie infografiki / plakatu w widocznym miejscu
dot. zachowania określonych wytycznych bezpieczeństwa sanitarnego w danym
obiekcie, zamieszczenie informacji na stronie internetowej obiektu;
- utrzymanie odległości przynajmniej 2 m pomiędzy klientami
i pracownikami studia artystycznego; zaleca się wyznaczenie na podłodze stref
zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między uczestnikami;
- rozstawienie wykorzystywanych sprzętów w odpowiednich
odległościach od siebie – przynajmniej 1,5 m lub wykluczenie z użytkowania
sprzętu, który przymocowany jest na stałe i nie spełnia określonej odległości
lub dopuszczenie używania co drugiej maszyny w tym samym momencie – nadzór
sprawuje personel studia artystycznego;
- ustalenie przerwy technicznej w ciągu dnia na potrzeby
dezynfekcji powierzchni i wentylacji pomieszczeń;
- zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia
wszystkich pomieszczeń studia artystycznego;
- w przypadku wyposażenia obiektu w system wentylacji
mechanicznej nawiewno-wywiewnej – utrzymywanie rygorystycznych zasad w zakresie
wysokiej krotności wymiany powietrza w obiekcie, poprzez doprowadzanie do
obiektu (w miarę możliwości technicznych) głównie świeżego – atmosferycznego
odpowiednio uzdatnionego powietrza z możliwie jak najmniejszym dodatkiem
powietrza z systemu cyrkulacji, a następnie usunięcie zużytego powietrza na
zewnątrz obiektu. Nie należy stosować ww. wentylacji mechanicznej z odzyskiem
ciepła – rekuperacji. Dopuszcza się krzyżowe i obrotowe wymienniki ciepła
stosowane w centralach wentylacyjnych.
- W zależności od powierzchni studia artystycznego
dopuszcza się ograniczoną liczbę klientów w pomieszczeniach (1 osoba na 10 m2).
- Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk powinny być
dostępne dla klientów w obszarze wejścia/ recepcji oraz przy wyjściu z toalet
oraz każdej sali do prób/warsztatów.
- Rekomenduje się zapewnienie preparatu do dezynfekcji
przy każdej strefie, w której odbywają się próby do nagrań, w zasięgu wzroku
osób tam przebywających.
- Należy zdezynfekować każde urządzenia i rekwizyty
używane przez klienta po zakończonych warsztatach/próbach. Czynność realizowana
jest przez klienta na podstawie widocznej informacji/instrukcji przy użyciu
udostępnionego środka do dezynfekcji; zaleca się w miarę możliwości korzystanie
przez klientów z własnych pomocy – typu maty.
- Należy dezynfekować blat recepcyjny po każdym kliencie
i przestrzegać, aby przy stanowisku recepcyjnym znajdowała się 1 osoba –
wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości
między klientami przed recepcją.
- Możliwość funkcjonowania saun, solarium, stref
relaksu, jacuzzi, kabin prysznicowych, stref mokrych zależne od obowiązującego
prawa.
- Nie należy używać suszarek nadmuchowych do rąk.
- Zaleca się dezynfekowanie szafek na ubranie przed i po
korzystaniu przez klienta.
- Dezynfekcje toalet należy przeprowadzać nie rzadziej
niż co 2h w godzinach szczytu (w dni robocze od godz. 16); ograniczyć liczbę
osób przebywających jednoczasowo w toaletach – zakłada się 1 osoba na 2
kabiny/toalety.
- Zwiększona dezynfekcja przestrzeni samoobsługowych, w
tym samoobsługowych śluz wejściowych, czytników linii papilarnych lub
biometrycznych, automatów wendingowych.
- Klienci, którzy w sposób rażący naruszają zasady
bezpieczeństwa, podlegają upomnieniu przez personel i w ostateczności mogą
zostać poproszone o opuszczenie obiektu ze skutkiem natychmiastowym.
Procedury
postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika/trenera artystycznego.
- Pracownicy/trenerzy artystyczni powinni zostać
poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów wskazujących na
chorobę zakaźną nie powinni przychodzić do pracy. Powinni pozostać w domu.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego
Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub gov.pl/web/koronawirus, a
także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego
swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie
koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem
indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny). Należy wstrzymać
przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację
sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji
i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w
wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od
innych osób. Jeśli nie ma takiego pomieszczenia należy wydzielić obszar, w
którym osoba będzie odseparowana od innych w odległości minimum 2 m z każdej
strony.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i
przebywał pracownik/ klient, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z
procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki,
poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego
powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe
procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia
zakażenia u klienta
- Klienci przed wejściem do obiektu powinni zostać
poinformowani, że nie mogą skorzystać z usługi jeśli:
obserwują
u siebie objawy choroby zakaźnej; powinni udać się do domu i skorzystać z
teleporady medycznej,
są
objęci kwarantanną lub izolacją,
- mieli w ciągu ostatnich 14 dni kontakt z osobą
podejrzana o zakażenie, zakażoną lub chora na COVID-19.
- Jeśli u klienta występują niepokojące objawy choroby
podczas korzystania ze studia artystycznego należy odsunąć go jak najszybciej
od zajęć i poprosić o jak najszybsze udanie się transportem indywidualnym
(własnym, sanitarnym) do domu albo oddziału zakaźnego.
- Należy przerwać próbę, warsztaty gruntownie
zdezynfekować przestrzenie, w których przebywał zakażony klient oraz
zdezynfekować urządzenia/ przyrządy, które były wykorzystywane przez niego w
trakcie świadczenia usługi.
- Należy o zdarzeniu poinformować powiatową stację
sanitarno-epidemiologiczną właściwą dla miejsca lokalizacji obiektu.
- Zaleca się ustalenie listy pracowników oraz klientów
obecnych w tym samym czasie w otoczeniu klienta i stosowanie się do wytycznych
Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które
miały kontakt z zakażonym
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego
powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe
procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.